امیر نادری جایزهاش را از آلبرتو
باربرا رئیس جشنوارهی ونیز دریافت کرد و گفت: من این لحظه و این جایزه را به
نسل جوان فیلمسازان ایرانی تقدیم میکنم، جایی که قلب من در آنجاست. او همچنین از عباس کیارستمی یاد کرد و گفت:
جناب کیارستمی دیگر اینجا با ما نیست و من این جایزه را با قلبی شکسته دریافت میکنم.
او ادامه داد: من حتی یک لحظه هم در عمرم انجام کاری که دوست داشتم
را کنار نگذاشتم، مهم نبود کجا باشم. چه در سرزمین مادریم ایران و بعد از آن سالها
مثل یک کولی در اقصی نقاط دنیا زندگی کردم و فیلم ساختم اما هرگز تسلیم نشدم
بلکه به جایی که خواستم رفتم و فیلمی را که خواستم، ساختم.
امیر نادری با اشاره به فیلم «کوهستان» که در جشنوارهی فیلم ونیز
به نمایش درآمده است، گفت: در فیلم آخرم هم به همین ترتیب رفتار کردم، خیلی از
ونیز ممنونم از آلبرتو و سایر افراد این فستیوال و از این که جشنواره ونیز برای
من تقدیری گذاشته است. چون من خیلی فیلمساز بدشانسی هستم، گاهی جلوتر هستم و
گاهی عقبتر، هیچ وقت در زمان مناسب و در جای مناسب نبودهام. اما هیچ وقت تسلیم
نمیشوم ،هیچ وقت به این چیزها فکر نمیکنم.
این فیلمساز با اشاره به فیلم «کوهستان» خاطرنشان کرد: در این لحظه
خوشحالم که با فیلم «کوهستان» در این جشنواره هستم که برای آن خیلی از مردم
ایتالیا، تهیه کنندهام و بازیگرانم که همراهی کردهاند، ممنونم. من این فیلم
را در این کشور با قلبم ساختم.
«کوهستان» در ایتالیا و در کوه فریال در جنوب تیرول فیلمبرداری شده
و داستان آن در سال ۱۳۵۰ میلادی اتفاق میافتد. مردی تلاش میکند نور خورشید را به روستایی که
در آن سکونت دارد بیاورد و روستا را از تاریکی رهایی دهد و زندگی خانوادهاش را
که به خاطر نبود نور به خطر افتاده نجات دهد.
امیر نادری در سال ۱۳۵۰ خورشیدی، اولین فیلمش، «خداحافظ رفیق» را
ساخت. معلوم نیست که تا چه حد انتخاب سال ۱۳۵۰ میلادی برای رویدادهای فیلم
«کوهستان» با ورود امیر نادری در سال ۱۳۵۰ خورشیدی به سینمای ایران تقارن دارد.
نمایی از فیلم «کوهستان» ساخته امیر نادری
آلبرتو باربارا، مدیر جشنواره فیلم ونیز در گفتو گو با خبرگزاری
ادن کرونوس میگوید: «امیر نادری از سال ۱۹۸۸ که از ایران خارج شد و به نیویورک
رفت همواره در حال کَند و کاو و آزمون در سینمای تجربی بوده است. در همه آثاری
که او در تبعید پدید آورده، انسان تلاش میکند واقعیتها را تغییر دهد و در این
راه از حد تواناییهایش عبور میکند.»
هم در «کوهستان» تازهترین فیلم امیر نادری این تلاش را میتوان دید
و هم در فیلم «کات» که او در ژاپن ساخته بود. در «کات» مردی به نام «شوجی» که
عاشق سینماست، برای پرداخت بدهی برادرش بابت هر مشتی که میخورد پول دریافت میکند.
نادری درباره این فیلم میگوید: «هر ضربهای که شوجی میخورد از
کسانی است که سینما را فقط برای درآمد یا سرگرمی به سطح نازل کنونی رساندند.
سینمای امروز به تغییر نیاز دارد. کسی باید بایستد و فریاد بزند و شوجی این کار
را در “کات” انجام میدهد. برای من شوجی آخرین سامورایی سینماست. ساموراییای
که خود را فدای چیزی که باور دارد میکند: سینمای ناب.»
به گفته آلبرتو باربارا – به نقل از ادن کرونوس – «کوهستان» آمیختهای
از همه تجربههای امیر نادریست. تمثیلی از این واقعیت که گاهی مبارزه برای بقا
و تلاش انسان برای عبور از مرزهای تنگی که پیش پای او قرار دادهاند و تحمل
توهینها و تحقیرها، مهمتر از زندگیست.
آلبرتو باربارا میگوید جایزه معتبر جیگر-
لکولتر گلوری به امیر نادری به عنوان فیلمسازی اهدا میشود که با عشق و
سخاوتمندی، زندگیاش را وقف سینمای تجربهگرا و غیر بازاری کرده است. این جایزه که برای تقدیر از پیشگامان سینمایی به جشنواره ونیز اضافه شده، قبل از نادری به چهرههایی چون عباس کیارستمی، برایمان دپالما، آنیس واردا، سیلوستر استالونه و آل پاچینو اهدا شده بود.
امیر نادری با فیلمهای «تنگسیر» (۱۹۷۴)، «انتظار» (۱۹۷۴)، «دونده»
(۱۹۸۵) و «آب، باد، خاک» (۱۹۸۹) به عنوان یکی از اثرگذارترین فیلمسازان
سینمای معناگرا موج نوی ایران خود را شناساند.
پیش از این در سال ۲۰۰۸ فیلم «وگاس: بر مبنای یک داستان واقعی» در
بخش رقابتی جشنواره ونیز در سال به نمایش درآمد و «کات» بخش افقهای ونیز را در
سال ۲۰۱۱ افتتاح کرد. آثار نادری تحت تاثیر سینمای نئورئالیست ایتالیا و با حضور
نابازیگران و با تمرکز بر داستانهایی از طبقه کارگر و فقیر ساخته میشود.
|
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر