This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

دوشنبه، دی ۱۷، ۱۳۹۷

فیروزه‌تاج، و آسیائی در مرو / دو شعر از ملیحه تیره گل

در روزهای نیمه ابری­ی این ساحلِ­ دور
در لحظه­ های خیزش یا فروکشِ خورشید
- که ابرها بُعد می­گیرند-
شکل تو را می‌­جویم
شکل تو را می­بینم
بانوی فیروزه­ تاج ِ فیروزه­ دامنِ من!

بانوی فیروزه‌تاج
ملیحه تیره گل

Love read the name of this book
 before I had written a sentence.
(Ovid)

در روزهای نیمه ابری­ی این ساحلِ­ دور 

در لحظه­ های خیزش یا فروکشِ خورشید
- که ابرها بُعد می ­گیرند-
شکل تو را می­ جویم
شکل تو را می­ بینم
بانوی فیروزه­ تاجِ فیروزه­ دامنِ من!
و هر بار هر بار 
از خود می­پرسم
این چشمه ­ی عشق 
از کجای آن نقشه می­خیزد؟
این جاری­ی حرف
به کجای آن نقشه می­ریزد؟

هوستون- تگزاس، سپتامبر 2011





آسیائی در مرو


صدای زنجیر در اقلیم باد
عصب پهنه­ها را درید
و من ناگهان در حیثیت شیهه و خیال خود
شک کردم.
صدائی به سرزنش
از دور دست نقش­های اسلیمی
تا سکونِ قبه وُ مناره وُ گنبد
از خانقاه وُ خرابات وُ میکده،
بر تحریر کشیده­ی نی
گِرد آمد و شیار پرده را تا گوش من پیمود
پیمود تا بگوید: 
«نه! نپندار! این صدا، شیهه­ای از تیسفون نیست؛ آسیائی­ست در مرو،
 که سنگ زیرینش هنوز صیحه­زنان می‌چرخد.»



هیچ نظری موجود نیست: