This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

یکشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۹

آگهیِ برپائیِ کارگاه داستان‌ورزی شهریار مندنی‌پور


"داستان مانند موجودی آلی(Organic ) است و نمی­توان کارکرد هر عضو آن را سوا از دیگر سازه­‌ها  به طور مستقل دریافت و تعریف کرد. اما برای شناخت نظری یا مدرسی، گزیری نداریم جز سوا سازیِ ظاهری و بررسی یکایک  عناصر داستان؛ همراه با یادآوری رگ و عصب­‌های ارتباطی آن با دیگر سازه­‌ها." ش. م.

کارگاه داستان­‌ورزی شهریار مندنی‌پور

کارگاه به صورت ویدیویی آنلاین خواهد بود  و در یک ترم با  ۱۰ نشست، هر جلسه حداقل دو ساعت و نیم  برگزار خواهد شد.
قرارهای کارگاه:
ـ نشست‌­ها، هر دو هفته در دو بخش انجام می­شوند:
ـ  بخش اول: آموزش تئوریکِ سازه‌­های داستان که عبارتند از:  نثر یا زبان داستانی/ زاویه دید/  داستانِ داستان / پلات ( Plot)/  شخصیت­ ( آلی، مخلوط، ساده)/جای­ـ­گاه( مکان+ زمان)/  فرم و ساختار / ترکیب‌­بندی...و در زیرمجموعه: پلات روایت/ تعلیق/درونمایه / لحن ( Tone )/ مود (Mood ) / گفتگوی داستانی و آنِ داستانی...
داستان مانند موجودی آلی(Organic ) است و نمی­توان کارکرد هر عضو آن را سوا از دیگر سازه‌­ها  به طور مستقل دریافت و تعریف کرد. اما برای شناخت نظری یا مدرسی، گزیری نداریم جز سوا سازی ظاهری و بررسی یکایک  عناصر داستان؛ همراه با یادآوری رگ و عصب­ های ارتباطی آن با دیگر سازه ­ها.
ـ بخش دوم: همخوانی، نقد و بازخوانی داستان­های شرکت­ کنندگان. ارزش هر کارگاه  بر حضور صدای  جمعی است. پس، شرکت خلاقانه در کارگاه مسئولیتی جمعی نیز خواهد بود.  
 در هر نشست، علاوه بر داستانِ الگو (برگزیده از داستان­های مطرح جهان) داستانی از اعضا، به اشتراک گذاشته می­شود تا  طیفی از نظرهای مختلف بر آن فراهم شود. نقد کتبی من نیز ارسال می­شود.
در این کارگاه به بازخوانی داستان­‌های بازنویسی شده خوش­آمد گفته می­شود.  
 در کارگاه، داستان­‌هایی از ادبیات جهان که الگوی مناسبی برای یکی از عناصر داستان و بحث تئوریکند،‌ برای عضوها ارسال می­شوند؛ تا مثال‌­های مشترک و خوانده­ شده‌­ای در هر کلاس مهیا باشند. برحسب موضوع گفتار هر نشست، شگردها و لایه­‌هایِ این داستان‌­ها تدریس می­شوند.
ثبت ­نام در کارگاه برای علاقه­‌مندان  به آشنایی با هنرداستان نیز آزاد خواهد بود.  به عبارت دیگر ، این کارگاه آموزش ـ پیشنهادی هم خواهد بود بر  چگونگی خواندن داستان ، تماس با زیرلایه‌­های آن، آشنایی با زبان استعاری و لذت زیباشناسی داستان.  
هر نشست، در روز شنبه یا یکشنبه به وقت غرب آمریکا خواهد بود. (با اکثریت رای اعضا مشخص می­شود)
ثبت ­نام :
 شهریه کارگاه  برای دوستان خارج از ایران چهارصد دلار  یا معادل آن، و برای  شرکت­کنندگان از ایران یک میلیون تومان است. برای ثبت ­نام لطفن با ایمیل آدرس زیر تماس بگیرید. (در صورت علاقه جدی، اگر در پرداخت مبلغ شهریه مشکلی دارید،‌ با من درمیان بگذارید).
         اولین نشست کارگاه: ‌یکشنبه ۱۱ اکتبر، ساعت ۱۰ صبح به وقت غرب آمریکا (Pacific Time).
(رای ­‌گیری برای تعیین روز و ساعت شروع کارگاه)
ایمیل آدرس تماس : shahriar.kargah@gmail.com
                  موضوع ایمیل ارسالی خود را «کارگاه داستان‌­ورزی »  بنویسید.


تارنمای پرتو،
شهریار مندنی‌پور در ۲۶ بهمن ۱۳۳۵ در شیراز به دنیا آمد. نخستین مجموعه داستان او به نام سایه‌های غار در سال ۱۳۶۸ منتشر شد. او مدت‌ها سردبیر هفته‌نامهٔ توقیف‌شدهٔ عصر پنجشنبه در ایران بود و هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد. او از مهم‌ترین نویسندگان نسل سوم داستان نویسی ایرانی محسوب می‌شود که داستان‌هایش به لحاظ فرم و زبان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. وی در دانشگاه‌های هاروارد، بوستون کالج و تافتمن تدریس کرده‌است. 
از جمله آثار مندنی پور، می توان از این کتاب ها نام برد: س‍ای‍ه‌ه‍ای غ‍ار، ه‍ش‍ت‍م‍ی‍ن روز زم‍ی‍ن، م‍وم‍ی‍ا و ع‍س‍ل، راز، م‍اه ن‍ی‍م‍روز، دلِ دل‍دادگ‍ی، ش‍رق ب‍ن‍ف‍ش‍ه، آب‍ی م‍اورای ب‍ح‍ار، ه‍زار و ی‍ک س‍ال، و ک‍ت‍اب ارواح ش‍ه‍رزاد: س‍ازه‌ه‍ا، ش‍گ‍رده‍ا و ف‍رم‌ه‍ای داس‍ت‍ان ن‍و. از جدیدترین آثار او رمان "ماه پیشونی" است. این رمان را نشر مهری در اروپا با نام "عقرب کشی" (ماه پیشونی) منتشر کرده است. این رمان با نام Moon Brow توسط سارا خلیلی به زبان انگلیسی ترجمه شده و انتشارات رِست‌لِس بوکز Restless Books، در آمریکا آن را چاپ و منتشر کرده است.   



هیچ نظری موجود نیست: