This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

سه‌شنبه، مرداد ۱۲، ۱۳۹۵

فراسوی بهشت، فیلمی در اعتراض به خشونت علیه زنان / ساخته شده توسط کارگردان ایرانی تبار جی جی آلانی / بهنود مکری

پوستر فیلم فراسوی بهشت
فراسوی بهشت دومین فیلم بلند "جِی جِی آلانی" کاگردان ایرانی تبار ساکن لس آنجلس است، اثری عاشقانه و پراحساس که زندگی پر فراز و نشیب یک دختر ایرانی را به تصویر می کشد.

فراسوی بهشت، با بودجه کمی ساخته شده و یکی از آثار سینمای مستقل آمریکا محسوب می شود، به همین دلیل تولید آن ده سال طول کشید.
در این فیلم گروهی از بازیگران آمریکایی چون "رایان گوزمان" و "دفنی زونیگا" حضور دارند و شاهد هنرنمایی بازیگران ایرانی چون "مکس امینی" و "رومه شاهدانلو" هستیم.


جِی جِی آلانی

"جِی جِی آلانی" در گفتگو با صدای آمریکا درباره "فراسوی بهشت" توضیحاتی داد.

چرا تصمیم گرفتید این فیلم را بسازید، چه دلایل و انگیزه هایی داشتید ؟

جِی جِی آلانی :
خیلی تحت تأثیرمرگ دلخراش "ندا آقا سلطان" قرار گرفتم، دختر جوانی که در اعتراض به محمود احمدی نژاد کشته شد.
از طرفی وقایعی چون اسید پاشی و سنگسار زنان در خاورمیانه ناراحتم می کرد، البته منظورم کشور خاصی نیست چون چنین فجایعی در بسیاری از کشورهای سنتی در آن منطقه وجود دارد.
قصد داشتم اقدامی در این رابطه انجام دهم و به بی عدالتی، تبعیض و خشونت علیه زنان اعتراض کنم، به همین دلیل تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم.


رایان گوزمان و فرانسیا رایزا در صحنه ای از فیلم

مقداری درباره داستان فیلم و ویژگی های آن توضیح دهید ؟

جِی جِی آلانی :
شخصیت اصلی فیلم دختری است ایرانی به نام شهرزاد که پس از ورود به آمریکا درگیر ماجراهای مختلفی مواجه می شود، نقش او را "فرانسیا رایزا" هنرمند جوان آمریکایی بازی می کند.

در جریان پژوهشهای خود دریافتم که "ندا آقا سلطان" علاقه زیادی به موسیقی داشت و پیانو مینواخته، به همین دلیل موسیقی نقش پررنگی در فیلم دارد. البته شعر و ادب فارسی هم بخش مهمی از فیلم است، به ویژه اشعار مولانا که در پردازش صحنه های مختلف فیلم از آن بهره گرفتم.

قصد ندارم درباره داستان خیلی توضیح دهم، ولی محور اصلی، یک دختر ایرانی است که مورد اذیت و آزار جسمی و روحی قرار گرفته، او برای فرار ازمشکلاتش به یک ازدواج مصلحتی تن می دهد و به لس آنجلس مهاجرت می کند. البته این پایان قصه نیست و متأسفانه این ازدواج سرانجام خوشی ندارد و با حوادث تلخ و شیرینی مواجه می شود.

فرانسیا رایزا و رایان گوزمان در صحنه ای از فیلم

آیا نگران واکنش سایت های دولتی و انتقاد محافظه کاران ایرانی از فیلم نیستید ؟

جِی جِی آلانی :
هر بار که به موضوع حقوق زنان پرداخته می شود، با واکنش محافظه کاران مواجه هستیم، حتی در کشوری مثل آمریکا شاهد چنین وضعیتی هستیم و پرداختن به این موضوع حساسیت برانگیز است.
البته داستان فیلم در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد می گذرد و ربطی به دولت فعلی ندارد. همه ما سرکوب خشونت آمیز معترضین به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به یاد داریم، اسناد، مدارک، عکس ها و تصاویرش وجود دارد، یعنی آن حوادث واقعی است.

البته "فراسوی بهشت" به جنبه های مثبتی از فرهنگ و هنر ایران هم می پردازد، به ویژه اشعارعاشقانه مولانا که محبوبیتی جهانی دارد.

تا این لحظه اکران فیلم با واکنش های مثبتی از سوی ایرانیان در سراسر جهان همراه شده، این مهمترین هدفم بود و خوشحالم که به آن دست یافتم. حالا اگر تندروها یا بنیادگراها از فیلم انتقاد کردند برای من اهمیتی ندارد، نگران این موضوع نیستم.


مکس امینی در صحنه ای از فیلم

فراسوی بهشت پس از اکران محدود در سینماهای آمریکا از طریق سایتهای اینترنتی و شبکههای عرضه دیجیتالی توزیع شده و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

برگرفته از: صدای آمریکا / فرهنگ و زندگی / بهنود مکری

۱۰مرداد ۱۳۹۵

هیچ نظری موجود نیست: