This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

چهارشنبه، اسفند ۲۸، ۱۳۹۸

اطلاعیه: 7 جلد از مجموعۀ "روایتی از ادبیات فارسی در تبعید" اثر ماندگار ملیحه تیره گل، توسط نشر آفتاب منتشر شد.

به این وسیله به اطلاع می­رساند که از ملیحه تیره‌گل، نویسندۀ مقیم امریکا  مجموعۀ "روایتی از ادبیات فارسی در تبعید" توسط نشر آفتاب در دست انتشار است. تاکنون هفت جلد از این مجموعه، منتشر شده و در سایت فروشگاه "لولو" بفروش میرسد. 
دکتر عزیز عطائی، ویراستار و صفحه آراء همۀ آثار ملیحه تیره‌گل و ناشر برخی از آن‌ها، در معرفی نویسنده و آثارش به نکات زیر اشاره کرده است. 



دکتر عزیز عطائی


به عنوان خواننده، ویراستار، صفحه­‌آرا، و ناشر آثار ملیحه تیره گل به چند نکته‌­ی اساسی در کار او اشاره می­کنم. نخست این که او نویسنده‌­ای است جویا و سخت کوش برای یافتنِ پاسخ؛ سخن را نه از نیمه می­‌آغازد و نه در نیمه راه رها می­کند. در مجموعه‌ی 14 جلدیِ «روایتی از ادبیات فارسی در تبعید» نیز تا«روایتِ» خود را از افت و خیزهای ذهنی و عینی­‌ی متن فارسی در تبعید به گنجینه‌­ی زبان و تاریخ ایران بسپارد، گام به گام پیش می­رود؛ و زنجیره را حلقه به حلقه می­سازد:

پیشینه‌­ی فرهنگ ایران را می­کاود؛ انقلاب­‌های ایران را درمی‌­نوردد؛ تبعیدیان را در مسیر شرایط پس از انقلاب 1357 قرار می­دهد تا «مؤثرهای کانونی»ی آن­ها را معرفی کند؛  شرایط سیاسی/ اجتماعی/ فرهنگی‌­ی سرزمین­‌هائی که ما تبعیدیان را به خود راه داده­‌اند (اکثراً سرزمین­های غربی) از «پیشینه» گرفته تا اکنون، با عنوان «مؤثرهای پیرامونی» شناسائی می­کند، تا نشان دهد که ما در چه فرهنگی و در چه اتمسفری نفس می­کشیم و چه تأثیراتی پذیرفته­‌ایم؛ یک جلد کامل از مجموعه را به «روشنفکر و روشنفکری» و «تاریخ کانون نویسندگان ایران» اختصاص می­دهد؛ در جلد ششم («ادبیات سیاسی»)، اول «نهادهای پایداری» و «جنبش­‌های سیاسی» را معرفی می­کند (در بخش «1 »)؛ و بعد، در بخش «2»، به «نقد و نظرهای سیاسی» می­پردازد؛ با «ادبیات، اما نمونه‌­وار یاد می­کند؛ جلد نهم، ساحتِ داستان کوتاه و رمان و نمایش­نامه و فیلم­نامه را می­پیماید؛­ در جلدهای دهم و یازدهم، طول و عرض «شعر» فارسی در تبعید را در هم می­کوبد؛  در جلد دوازدهم «نقد» را و گفتمان­‌های مربوط به آن را نشانه می­رود. در جلدهای سیزدهم و چهاردهم پیرامون گفتمان­‌های «اقلیت­‌های قومی» و «اقلیت­‌های دینی» و آثارشان نمونه‌­هائی به دست می­دهد؛ و نهایتاً، به گفتمان‌­های «عشق و جنسیت»، «هم­جنس­‌خواهی»، و «اروتیسم» در ادبیات فارسی در تبعید می­پردازد. [...]



البته ملیحه تیره گل پیش از این، مقدمه­‌ی این مجموعه را با عنوان «مقدمه‌­ای بر ادبیات فارسی در تبعید، از 1357 تا 1375» در حدود 600 صفحه تدوین کرد، و من آن را در سال 1378/ 1999 در مرکز انتشاراتی‌­ی «یو تاچ» منتشر کردم، که سال بعد به چاپ دوم هم رسید. به نظر من، آن کتاب، از این رو به عنوان «مقدمه»ی مجموعه­‌ی حاضر برشمرده می­شود که در آن، مفاهیم فلسفی/ روان­شناختی در نقد ادبیاتِ فارسی در تبعید به گونه­‌ای علمی توضیح داده شده است. اما در 14 جلد بعدی، کارکردِ ناشی از همان مفاهیم مورد مداقه­‌ی این نویسنده بوده است.



نکته­‌ی قابل ملاحظه­‌ی دیگر، بی‌­طرفی‌­ی ملیحه تیره گل است در نقد، پژوهش و  بررسی؛ او در هیچ حالت انتقاد را با دوستی و دشمنی، یا موافقت و مخالفت در هم نمی‌­آمیزد. و این در حالی است که امر «داوری» را از وظایفِ نوشته‌­ی خود می­داند، اما نظر خود را «شخصی» برآورد می­کند، و در همان حال، داوری­‌ی خود را «حرف آخر» تلقی نمی­کند.


ملیحه تیره گل، مجموعه­‌ی «روایتی از ادبیات فارسی در تبعید» را با عباراتی از ابوالفضل بیهقی (نویسنده‌­ی ده قرن پیش) گشوده است. من چنین می‌اندیشم که مجموعه­‌ی نوشته­‌های او در تبعید، اگر بیهقی‌­ی تازه­‌ای را به زبان و ادب و تاریخ ایران نیفزوده باشد، دست کم، خطِ تداومی رسم کرده است از انبوهِ بیهقی­‌های یک سده­‌ی گذشته‌­ی­ تاریخ ما. [...]  


عزیز عطائی ( PhD  در برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه تگزاس در شهر آستین)



نشر آفتاب، هفت جلد از مجموعه 14 جلدی "روایتی از ادبیات فارسی در تبعید، نوشته‌ی ملیحه تیره‌گُل را منتشر کرده است


هفت جلدی که در حال حاضر منتشر شده اند، موضوع های زیر را بررسی می کنند:

جلد اول: کیستی‌یِ ما
جلد دوم: پایان پادشاهی و آغاز جمهوری اسلامی
جلد سوم: چیستی‌های کانونِ ما
جلد چهارم: چیستی‌هایِ پیرامون ما، شناسنامه‌ی ما
جلد پنجم: کانون نویسندگان ایران در تبعید، گفتمان روشنفکر و روشنفکری
جلد ششم بخش اول: جنبش­های سیاسی در تبعید
جلد ششم بخش دوم: نقد و نظر سیاسی در تبعید

برای تهیه کتاب‌های فوق به لینک های زیر در سایت فروشگاه آنلاین شرکت لولو بروید و آن را سفارش دهید. (برای هر کتاب باید یکی از لینک ها را انتخاب کنید و همه را با هم یا یکی از آنها را سفارش دهید.)

آدرس سایت نشر آفتاب:

آدرس پست الکترونیکی نشر آفتاب

لینک جلد اول  در فروشگاه لولو



لینک جلد دوم در فروشگاه لولو



لینک جلد سوم در فروشگاه لولو


لینک جلد چهارم در فروشگاه لولو


لینک جلد پنجم در فروشگاه لولو


لینک جلد ششم، بخش اول در فروشگاه لولو


لینک جلد ششم، بخش دوم در فروشگاه لولو



شناسنامه‌ی کتاب 
نام کتاب: روایتی از ادبیات فارسی در تبعید (1392 - 1357)
نوع ادبی: پژوهش
نویسنده: ملیحه تیره‌گل 
نوبت چاپ: چاپ اول / 1398 - 2020
صفحه‌آرایی: عزیز عطایی / مهتاب محمدی
طرح روی جلد: عزیز عطایی
اجرای طرح: نادیا ویشنوسکا
ناشر: نشر آفتاب

شابک: 7-834-67815-1-978







۱ نظر:

ناشناس گفت...

با تبریک و شادباش به پژوهشگر ارجمند، سرکار خانم تیره گل، و آرزوی روزهای پربارتر برای ایشان.

کاش ناشر کتاب فهرست مطالب داخلی هر جلد را نیز به نمایش می‌گذاشت تا انگیزه ی قوی تری در تهیه ی اثر گردد. نمایش بریده‌هایی نمونه‌وار از مطالب نیز می توانست به گردش سریع‌‌تر نقدها و رویکردها و اندیشه یاری رساند.

با سپاس

فرشیم