This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

دوشنبه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۹۹

یک حرف خصوصی، شعر، ملیحه تیره‌گل

بیست سال است که آن ریگ، شتابان در پرواز است  / مانند هواپیمای بی‌­سرنشین
هی عکس می­گیرد از آن اتاق / که نمی­دانم حالا / مسکونی است یا متروک.

                                         یک حرفِ خصوصی            
ملیحه تیره گل
 
برای خسرو دوامی



بیست سال پیش
یعنی سال دو هزار
من در لس انجلس بودم
تنها، توی آن اتاق در شماره­‌ی معکوسِ تایم اسکویر شرکت کردم
با مشارکت تلویزیون

خسرو فردایش گفت: من یک ریگ به پنجره­‌ات زدم
تا ببینم لحظه­‌ی تحویل را با چه کسی سر می­کنی.
پرسیدم: دیدی با چه کسی سر کردم؟
خندید
با تأسف سری تکان داد که یعنی هیچ.

حالا
بیست سال است که آن ریگ، شتابان در پرواز است
مانند هواپیمای بی‌­سرنشین
هی عکس می­گیرد از آن اتاق
که نمی­دانم حالا
مسکونی است یا متروک.
و خسرو می­داند ریگ به پنجره­‌ام که می­خورد
صدای عصای اردشیر برمی­خیزد؛
برمی­خیزد که خسرو جان نگران نباش! 
من با ملی هستم.

(ساعت 5/9  شبِ 31 دسامبر 2019 به وقت هوستون- تگزاس)


۲ نظر:

بیژن بیجاری گفت...


ملیحه تیره گُلِ عزیز، فرهیخته، شریف و دوستداشتنی
فرصت غنیمت شمرده و انتشارِ اثرِ 16 جلدی عظیم و پُر شوکت‌ات تبریک می نویسم. ما ها ــ و چونانی چون من، ... و یا بسا خسرو دوامی و.... ــ چه خوشبخت هستیم که شاهدِ انتشار این اثرِ ماندنی در تاریخ ادبیّات معاصر فارسی هستیم. مبارکِ باد همه ی ما دلبسته گانِ " ادبیّات در تبعید"و

با احترامِ و مِهرِ بسیار: بیژن بیجاری

ملیحه تیره گل گفت...

جناب بیجاری گرامی­
مهر لایزالت را سپاس می­گزارم. و صمیمانه معروض می­دارم که اگر انبوه نویسندگان، چونان چون بیژن بیجاری و خسرو دوامی و صدها تن دیگر... به خلق آثار ادبی در تبعید نمی­پرداختند، ملیحه تیره گل مجموعه­ی 14 جلدیِ خود را با چه پُر می­کرد؟ اگر شماها نمی­نوشتید، اگر خسرو دوامی به دنبال رشته‌ی تحصیلی خود، در تبعید فقط به کار مهندسی می­پرداخت، یا اگر خودت فقط به ویرایش متن به عنوان شغل بسنده می­کردی، یا صدها تن نویسنده و هنرمند ایرانیِ دیگر در تبعید، غرق در کار کردن، پول درآوردن، مدرسه رفتن، خانه‌داری و بچه‌داری میشدند و رنج و لذتِ نوشتن را تجربه و به دیگری منتقل نمی کردند..... ملیحه تیره‌گل «نقدنویسی» را با چه دستمایه‌ای پیش می­­بُرد؟ پس این «دست»­های همهۀ ماهاست که در برخورد با هم «صدا» دارد. بی تعارف میگویم این دوره از تاریخِ تبعیدِ ایران، وامدار هزاران تن مانند شماها و من هست و خواهد ماند.
با بهترین آرزوها"
ملیحه تیره گل