This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

سه‌شنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۵

نگاهی به فیلم مستند لبۀ تیغ / میراث بازیگران زن سینمای قبل از انقلاب ایران/ ساخته دکتر بهمن مقصودلو/ نوشتۀ پرتو نوری علا

از چپ: زینت مؤدب (خطیبی) دکتر بهمن مقصودلو، پرتو نوری علا، شهره آغداشلو، فخری خوروش، مری آپیک، ویدا قهرمانی، و مدیر و مجری برنامه هما سرشار 
یکشنبه، نوزدهم فوریه 2017، در شبی سخت بارانی، علاقمندان سینمای ایران، در محل اتحادیۀ نویسندگان آمریکاGuild  Writers در شهر بورلی هیلزِ، شاهد نمایش فیلم فوق‎العاده زیبا و بدیعِ "لبه تیغ" اثر مستند دکتر بهمن مقصودلو، بودند. به دنبال نمایش فیلم جلسه گفتگو و پرسش و پاسخ با حضور شش تن از زنان بازیگر ساکن لس آنجلس، به مدیریت خانم هما سرشار برگزار شد.


علاقمندان سینمای ایران در شبِ بارانیِ یکشنبه، نوزدهم فوریه 2017، در محل اتحادیه نویسندگان آمریکاWriters Guild Theater  در بورلی هیلز، شاهد نمایش فیلم فوق‎العاده زیبا و بدیعِ "لبه تیغ" اثر مستند دکتر بهمن مقصودلو، کارگردان، تهیه کننده و منتقد فیلم، ساکن نیویورک، بودند. این نمایش همراه با مراسم فرش قرمز و حضور شش تن از زنان مصاحبه شده در فیلم که ساکن لس آنجلس هستند، بود.

فیلم "لبه تیغ" تازه‌ترین ساختۀ مقصودلو، و دومین فیلم از سری هفت‌گانه "تاریخ سینمای ایران، درجستجوی ریشه‌ها" می باشد. دکتر بهمن مقصودلو، به قصد ثبت حضور زنان بازیگر ایرانی قبل از انقلاب، در تلاشی چشمگیر و قابل ستایش، سندی جامعالاطراف، معتبر و ماندگار از سرگذشت زنان بازیگری که با وجود دهها مشکل اجتماعی و خانوادگی، اغلب بدون دستمزد یا با حداقلی از دستمزد، با شهامت پا به عرصۀ سینمای ایران گذاشتند، اثر مستند خود را ساخته است.

او در مصاحبه با 21 هنرپیشۀ زن طراز اول سینمای ایران، از گذشته‎های دور تا قبل از انقلاب، و برخی منتقدین سینمائی و کارگردانان مطرح ایران، و استفاده از سکانسهائی از فیلمهای ساخته شدۀ قبل از انقلاب، بخشی از تاریخ سینمای ایران که زنان در آن حضوری ویژه داشتهاند را احیاء و برای آیندگان به ارمغان آورده است.

گزافه نیست اگر گفته شود توجه و گزینش مصاحبه با زنان فیلمهای ایرانی قبل از انقلاب، از بصیرت و آگاهی دکتر مقصودلو حکایت میکند. در جامعه مردسالاری که اگر زنی نقش اول فیلم را داشت، غیرممکن بود نامش پیش از نام هنرپیشه مرد بیآید، و در جامعهای که نمایش فیلمهای قبل از انقلاب را، بویژه چهره زنان را ممنوع کرده یا از میان برده است، قصد مصاحبه با زنان بازیگر - هریک پراکنده در کنجی - و آشنا کردن مخاطبین با مشکلات و مسائل این هنرپیشگان، مدلی برای پژوهشگران تاریخ سینمای امروز ایران، بویژه جوانانی که از دوران سینمائی قبل از انقلاب اطلاعی ندارند، بوده و منبع مهمی برای تحقیق و دست یابی به شرایط اجتماعی و هنریِ مادران سینمائی شان است. این فیلم بخش مهمی از نهضت آزادیخواهی زنان ایرانی بشمار میرود.    


 بهمن مقصودلو، کارگردان و پرتو نوری علا، بر فرش قرمز

فیلم "لبۀ تیغ"، متشکل از چند بخش است. مقصودلو از اولین فیلم سینمائی ایران دختر لر، به کارگردانی سپنتا شروع کرده و دهههای مختلف (1320 تا 1360)، با تحلیلی کوتاه از مشخصات هر دوره از سینمای ایران و مصاحبه با هنرپیشگان زن آن زمان، به پایان برده است. این فیلم، مصاحبه با هنرپیشهای که در دهها فیلم حضور داشته تا مصاحبه با شخصیتی که تنها در یک فیلم بازی کرده، یا مصاحبه با هنرپیشهای که امروز دیگر در میان ما نیست، تا هنرپیشهای که توانسته در فیلم‎های هالیوودی نقش آفرینی کند را دربرگرفته است.

فیلم مستند "لبۀ تیغ" جدا از جنبهها و ارزشهای هنری و فمینیستیاش، از نظر دکوپاژ، ادیتینگ، زمانبندی و تطبیق تجربهها و گفتههای بازیگران، با یافتن دقیق همان صحنهها، کاری فوق العاده است.

این فیلم، مصاحبه با هنرپیشگانی که در دهها فیلم حضور داشته‎اند، تا شخصیتی که تنها در یک فیلم بازی کرده، و مصاحبه با هنرپیشگانی که امروز برخی‎شان دیگر در میان ما نیستند، تا هنرپیشه‎ای که خود را به هالیوود رسانده را دربرگرفته است.



فخری خوروش که در ده‎ها فیلم بازی کرده و پرتو نوری علا که فقط در یک فیلم بازی کرده است 
شهره آغداشلو که در برخی از فیلم‎های هالیوود بازی کرده است


بدون شک همت بنیاد هنر در عرضه این فیلم، و مدیریت و اجرای این برنامه مرتب و منظم توسط خانم هما سرشار، قابل ستایش و تقدیر است.

پرتو نوری‎علا؛ شاعر، نویسنده و منتقد ادبی و هنری
21 فوریه 2017

لس آنجلس



۱ نظر:

Roohi Rokni گفت...


فدای همه زنانی که کار هنری انجام دادند با همه مشکلاتی که در دیرین بود ودست مریزاد به اقای مقصودلوی عزیز که نشان و تهیه کننده این فیلم برجسته ایرانی بود که مشکلات زن در سینمای ایران را عیان میکند