This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

سه‌شنبه، تیر ۲۰، ۱۴۰۲

احمد رضا احمدی شاعر سبک موج نو، از چهره های به نامِ ادبی معاصر ایران، در تهران درگذشت.


 احمدرضا احمدی، شاعر، نویسنده، مترجم، ویراستار، گویشگر بسیاری از اشعار کلاسیک و نو، از مهمترین چهره های ادبی معاصر و بنیانگزار سبک موج نو پس از یک دوره بیماری قلبی، سرانجام در بیستم تیرماه ۱۴۰۲، برابر با ۱۱ جولای ۲۰۲۳ در سن هشتاد و سه سالگی در تهران درگذشت.  

احمدی در۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان متولد شد. پدرش کارمند وزارت دارایی بود. وی و همسرش خانم کرمانی ۵ فرزند داشتند که احمدرضا کوچک‌ترین آن‌ها بود. وی سال اول دبستان را در مدرسه کاویانی کرمان گذراند و در سال ۱۳۲۶ با خانواده به تهران کوچ کرد. احمد رضا دورۀ دبیرستان را در دارالفنون تهران به پایان برد. در سال ۱۳۴۵ دورهٔ خدمت سربازی را به عنوان سپاهی دانش در روستای ماهونک کرمان آموزگاری کرد.

گروه ادبی طرفه

احمدی در سال ۱۳۴۳ به همراهی اسماعیل نوری علا، بهرام بیضایی، مریم جزایری، جمیله دبیری و زنده یادان نادر ابراهیمی، محمدعلی سپانلو، مهرداد صمدی، اکبر رادی و جعفر کوش آبادی، با هدف دفاع از هنر موج نو، گروه طرفه را تأسیس کردند. انتشار دو شماره از مجلهٔ طرفه و تعدادی کتاب در زمینهٔ شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه بوده‌ است. احمدی جزو آغازگران سبک موج نو در دهه ۴۰ بود.  موج نو تأثیر فراوانی در دهه ۱۳۴۰، در شعر معاصر ایران و سپس در نیمهٔ دوم این دهه، تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر کرد

 احمدی علاوه بر انتشار کتابهای متعدد شعر و داستان، در حوزه ادبیات کودک، نمایشنامه نویسی، ترجمه و قرائت اشعار شاعران کلاسیک و جدید، فعالیت‌های چشمگیر داشت. وی در سال‌های اخیر به نقاشی نیز رو آورده بود.

احمدی در مهر ماه سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سمت مدیر تولید موسیقی و در بخش انتشارات کانون، تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ مشغول به کار شد. همچنین جوایز متعددی به احمد رضا احمدی به عنوان بنیانگزار سبک موج نو، تعلق گرفته است. سومین جایزۀ شعر خبرنگاران  در سال ۱۳۷۸ با مراسمی متفاوت و خصوصی در خانه احمدرضا احمدی برگزار شد. همان سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی، تندیس مداد پرنده را به او اهدا کرد.

احمدی در سال ۱۳۶۱ با شهره حیدری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج فرزندی به نام ماهور است. ماهور از نوازندگان برجستۀ سه تار است.

از جدیدترین کتاب های احمد رضا احمدی در قلمرو شعر می توان به برخی از آنها را نام برد.

۱۳۹۶- «جای پای عاشقان در برف مانده‌است شعر و نقاشی»، نشر چلچله

۱۳۹۶- «نمایشنامه‌های شاعر در چهار جلد»، نشر چلچله

۱۳۹۵ - «به سوی تو می‌آیم»، سرزمین اهورایی

۱۳۹۵ - «دری به سوی دریا»، کتاب‌سرای نیک

۱۳۹۵ - «بدون دریا از قایق می‌نویسم»، نشر چلچله

۱۳۹۵ - «قطار از ریل خارج شد»، نشر چلچله

احمد رضا احمدی از محبوب ترین شاعران دوران اولیۀ شاعری من بود. وقتی در کلاس یازدهم دبیرستان "نمونۀ دختران" درس میخواندم، انشائی با مضمون آزادی و انسان معاصر نوشتم و آن را به احمد رضا احمدی و عنوان یکی از شعرهایش "انسانهای ساده و صمیمی" تقدیم کردم. این انشاء بارها در کلاس های دیگر دبیرستان خوانده شد. فقدان این شاعر بنیان گزار موج نو را به همسر گرامی اش خانم شهره حیدری و دختر هنرمندشان ماهور احمدی و تمام دوستان و علاقمندان آثار او تسلیت می گویم.

۱ نظر:

Partow, Literature, Art and Culture گفت...

یاد احمد رضای احمدیِ شاعر، و آثار همیشه زنده و نو است. احمد رضا در آغاز دوران شاعری ام از محبوب ترین شاعرانی بود که می شناختم.