This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

شنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۹۶

جعفر پناهی، حاضر نشد به دست خود جایزۀ فیلم «ماجرای نیمروز» را به کارگردان آن بدهد.

مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان، در روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، میزبان یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی بود. در این مراسم محمد حسین مهدویان، کارگردان فیلم تبلیغی «ماجرای نیمروز» دیپلم افتخار این جشنواره را به دست آورد. جعفر پناهی، کارگردان نام آشنا وقتی متوجه شد که باید این جایزه را او بدهد، از اهدای آن جایزه به این فیلم، سر باز زد.

جعفر پناهی به «ماجرای نیمروز» جایزه نداد

پنجشنبه ۲۶ مرداد مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان میزبان یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی بود. در این مراسم محمد حسین مهدویان، کارگردان فیلم تبلیغی «ماجرای نیمروز» دیپلم افتخار این جشنواره را به دست آورد. 

قرار بود در جشن منتقدان سینمای ایران، جعفر پناهی همراه با رخشان بنی‌اعتماد و محسن امیریوسفی جایزه بهترین کارگردانی را به حمید نعمت‌الله به خاطر فیلم «رگ خواب» اهدا کند، اما وقتی متوجه شد دیپلم افتخار را هم باید به کارگردان «ماجرای نیمروز» بدهد، منصرف شد. دست‌اندرکاران جشنواره پادرمیانی کردند و او را روی سکو برگرداندند و تلاش کردند او را متقاعد کنند که دیپلم افتخار را او بدهد، اما پناهی نپذیرفت.

جعفر پناهی، که روی صحنه بود، پس از امتناع از اهدای جایزه، در سخنانی کوتاه از مسئولان خواست امکاناتی هرچند اندک در اختیار سینمای مستقل ایران قرار دهند.

فیلم «ماجرای نیمروز» به حوادث تابستان ۱۳۶۰ و درگیری‌های حکومت جمهوری اسلامی با سازمان مجاهدین خلق و قتل موسی خیابانی می‌پردازد. رضا سیف‌اللهی، قائم مقام وقت اطلاعات سپاه که در این فیلم «رحیم» (با بازی احمد مهران‌فر) نام دارد، یکی از قهرمانان فیلم است. سردار سرتیپ پاسدار رضا سیف‌الهی بعدها با حکم آیت‌الله خامنه‌ای از سال ۷۱ تا ۷۵ به فرماندهی نیروی انتظامی رسید.

فیلم دولتی تبلیغی «ماجرای نیمروز» نه تنها دیپلم افتخار جشنواره منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را به دست آورد، بلکه جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین تدوین، بهترین چهره‌پردازی و بهترین بازیگر نقش مکمل را هم از آن خود کرد. این فیلم با سرمایه سپاه پاسداران و با تهیه‌کنندگی محمود رضوی، مشاور محمد باقر قالیباف ساخته شده است.

جعفر پناهی روی سکوی این جشنواره سینمایی گفت: «ما مخالف این نیستیم که چه کسی فیلم بسازد یا نه. وقتی صحبت از ساخت فیلم‌های دولتی با بودجه‌های کلان دولتی و اختصاص چندین سالن سینمایی به آن است، حداقل چند سالن سینمایی نیز به ما بدهید.»

در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم به دست آورده بود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اسفند سال گذشته در دیدار با دست‌اندرکاران این فیلم، از آن‌ها خواسته بود فیلمی هم درباره اسدالله لاجوری [از عوامل شکنجه و اعدام زندانیان‌ سیاسی در سال‌های دهه ۱۳۶۰] بسازند.

جعفر پناهی در جریان رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ دو بار دستگیر و سپس به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و سفر به خارج از ایران محکوم شد. دو سال پیش فیلم «تاکسی» او که با بودجه ناچیزی ساخته شده، خرس طلای جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد.

حنا سعیدی، خواهرزاده جعفر پناهی که در این فیلم بازی می‌کند در حالی ‌که اشک می‌ریخت، خرس طلایی را به نمایندگی از پناهی که در ایران به سر می‌برد و ممنوع‌الخروج است، دریافت کرد.

دارن آرنوفسکی، رئیس هیأت داوران جشنواره فیلم برلین در مورد فیلم «تاکسی» پناهی گفته بود:

«جعفر پناهی به جای اینکه در هم بشکند و تسلیم شود، به جای اینکه بگذارد خشم و نومیدی او را در بربگیرد، نامه‌ای عاشقانه به سینما ساخته است. فیلم او پر از عشقش به هنر، به جامعه و کشورش و عشق به مخاطبانش است.»

مطالب مرتبط با فیلم ماجرای نمیروز در تارنمای پرتو،


هیچ نظری موجود نیست: