This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

پنجشنبه، آبان ۲۵، ۱۳۹۶

فستیوال تئاتر ایرانی کلن در غیاب ملاح کشتی طوفان‌زده تئاتر ایران مجید فلاح زاده / کبری قاسمی

          پوستر بیست و چهارمین فستیوال تئاتر ایرانی کلن به یاد مجید فلاح‌زاده، استاد و هنرمند فقید تئاتر ایران
فستیوال تئاتر ایرانی کلن ۲۴ سال پیش با تلاش و کوشش مجید فلاح زاده و بهرخ حسین بابایی، همسر او که هر دو از دست‌اندرکاران تئاتر ایران بودند و  سال‌های بعد از انقلاب ناچار به ترک وطن و آوارگی در کشورهای مختلف شدند بنیان گذاشته شد.


بهرخ حسین بابایی، از بنیانگذاران فستیوال تئاتر ایرانی کلن و هنرمند تئاتر
فستیوال تئاتر ایرانی کلن ۲۴ سال پیش با تلاش و کوشش مجید فلاح زاده و بهرخ حسین بابایی، همسر او که هر دو از دست‌اندرکاران تئاتر ایران بودند و  سال‌های بعد از انقلاب ناچار به ترک وطن و آوارگی در کشورهای مختلف شدند بنیان گذاشته شد. این دو هنرمند تبعیدی ابتدا به افغانستان رفتند و چند سالی در کابل زندگی کردند. گرچه آنها در آن دوران توانستند از تجارب و مهارت‌هایشان در تئاتر به خوبی استفاده کنند اما بعد از مدتی ناگزیر به ترک افغانستان شدند و به  آلمان مهاجرت کردند.

درآن سال‌ها کمتر کسی می‌توانست تصور کند که نخستین فستیوال تئاتر ایرانی در محیط تبعیدی با امکانات ناچیز و با توجه به پراکندگی هنرمندان ایرانی تئاتر در سراسر جهان بتواند به فعالیتش ادامه دهد.

بهمن فرسی، هنرمند و نویسنده سرشناس ایرانی درباره اهمیت فستیوال تئاتر ایرانی کلن به زمانه می‌گوید:

"فستیوال تئاتر کلن به عنوان فصلی از یک کوشش پایدار، بی‌تردید در تاریخ مهاجرت تئاتر ایرانی برقرار و درخشان خواهد بود. مجید فلاح‌زاده هم ناخدا و هم ملاح کشتی طوفانی کلن بود. امیدوار باشیم حرکت او همچنان ادامه یابد و بتواند در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر هم در چشم‌انداز ایرانیان و غیرایرانیان جلوه کند. تذکراین حقیقت بسیار لازم است که بی‌پشتیبانی فداکارانه بهرخ همسر سختکوش مجید و فرزند پر شورش در این سال‌های اخیر، این جریان هنری آنی نمی‌بود که شده بود و می‌بود و هست".
با بهرخ حسین بابایی گفت‌وگو کرده‌ایم. می‌شنوید:
https://www.radiozamaneh.com/367529

مجید فلاح‌زاده، استاد و کارگردان تئاتر درگذشت
Posted: 14 Nov 2017 01:47 AM PST


هیچ نظری موجود نیست: