This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۶

حرف های عفت ماهباز شاعر و نویسندۀ کتاب "فراموشم مکن" به خانم جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی:"شوهر شما قاتل همسر من است"

من عفت ماهباز زندانی سیاسی در سالهای ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۹ و همسر یک اعدامی در فاجعه، تابستان ۶۷هستم . همسرم علی رضا اسکندری (شاپور)، همراه با صد ها جوان بی گناه دیگر که نه خودشان به مشی مسلحانه معتقد بودند نه سازمانشان، در شامگاه ۵ مرداد سال ۱٣۶۷ جزو اولین سری اعدام شدگان بودند؟. ایا میدانید همسر شما اقای ابراهیم رییسی که در ان زمان ۲۸ ساله بود حکم مرگ این صدها جوان را صادر کرد؟ اين عده از گروههای مختلف چپ در زندان بودند. هنوز تعداد کسانی که در اين روز و در اين سال اعدام شدهاند، مشخص نشده است همسرم را در گورهای جمعی در خاوران به خاک سپردهاند. خاوران را میشناسید ؟ 

خانم جمیله علم‎الهدی: همسر شما قاتل شوهر من است! 
خانم جمیله علم‌الهدی، از شما به عنوان همسر یک قاتل پرسشی ساده دارم من همسر یک اعدامی هستم همسر ۳۵ ساله من شاپور، به دست شوهر ۲۸ساله شما، اعدام شد . چه احساسی دارید از اینکه شوهر شما که قاتل همسر من است می خواهد رییس جمهور همه مردم ایران شود!
من عفت ماهباز زندانی سیاسی در سالهای ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۹ و همسر یک اعدامی در فاجعه، تابستان ۶۷هستم . همسرم علی رضا اسکندری (شاپور)، همراه با صد ها جوان بی گناه دیگر که نه خودشان به مشی مسلحانه معتقد بودند نه سازمانشان، در شامگاه ۵ مرداد سال ۱٣۶۷ جزو اولین سری اعدام شدگان بودند؟. ایا میدانید همسر شما اقای ابراهیم رییسی که در ان زمان ۲۸ ساله بود حکم مرگ این صدها جوان را صادر کرد؟ اين عده از گروههای مختلف چپ در زندان بودند. هنوز تعداد کسانی که در اين روز و در اين سال اعدام شدهاند، مشخص نشده است همسرم را در گورهای جمعی در خاوران به خاک سپردهاند. خاوران را میشناسید ؟ 
خاوران گورستانی است در ۱۴ کیلومتری تهران در جاده خراسان خطه جنوب شرقی در کنار گورستان ارامنه وهندی ها، دولت وقت از سال ۱۳۵۹ - ۱۳۶۰ ، قطعه زمینی رادر آن مکان، "لعنت آباد" نامید. ان را قبرستانی کرد برای دگراندیشان سکولار و بهایی ها. آنها هزاران زندانی عقیدتی سیاسی که شوهر شما یکی از صادر کنندگان حکم اعدامشان بود را در سال ۶۷ مخفیانه و بدون نام نشان در این مکان در گورهای دست جمعی مدفون کردند. ایا از ان روزهای داغ و درد از قتل عام در تابستان ۶۷ چیزی شنیده اید ؟ ایا از مادرانی که شبانه گورها را شکافتند و عزیران خود را در کنار هم در گورهای دست جمعی مدفون شده دیدند، حکایتی خوانده اید؟
خانم جمیله علم‎الهدی شما امروز در دانشگاه‎های ایران مدرس فرزندان این مرز و بوم هستید، برایم بسیار عجیب است که به مردی عشق می ورزید و او را الگوی فرزندانت قرار می دهی که حکم قتل صادر کردن را از نوجوانی آغاز کرده ،حتما می‎دانید که شوهرتان از بیست سالگی همزمان دادستان کرج و همدان بوده است حکم مرگ جوانان را صادر می کرده است؟ در چنین شرایطی شما چگونه به مردی که یک قاتل است عشق می‎ورزید؟ مردی که امروز آمده و می‎خواهد رییس جمهور همه ما شود..

نمی‎دانم شما چند فرزند دارید؟ من آما به دلیل شرایط ، فرزندم دنیا آمد و مرد!. متاسفانه به دلیل زندان، و اعدام صادر شده از جانب همسرت، شانس ان را نداشتم که از ثمره عشقم فرزندی داشته باشم. من در ۲۲ شهریور سال ۱۳۵۸ عاشقانه با همسرم ازدواج کردم اما تنها ۵ سال در کنار آن انسان بزرگ و نازنین زندگی کردم همسرم مهندس شیمی و فارغ‎التحصیل دانشگاه پلی تکنک بود او در دوران کوتاه کاریش توانسته بود چند اختراع در زمینه کارش به ثبت رساند. من از آن ۵ سال زندگی مشترک، عشق بزرگ او و خاطره‎هایش برایم به یادگار مانده است. می دانید چند صد زن چون من در فراق یار و فرزند بخاطر احکام شوهرتان زندگی‎شان از هم پاشیده است هزاران مادر در این سی و اندی سال خون گریسته‎اند . نمی‎ترسید از آه و نفرین این زنان؟
شما به عنوان همسر یک قاتل چه احساسی دارید چقدر به ابعاد این فجایع اندیشیده‎اید؟ این تنها پرسش من نیست صدها زن دیگر که همسرانشان بی دفاع و بی گناه در دادگاه‎های چند دقیقه‎ای محاکمه شدند و حکم اعدامشان را همسرتان ابراهیم رییسی صادر کرده است از شما به عنوان همسر یک قاتل، می‎پرسند احساس شما چیست؟ ایا شما هم چون او با وجدان راحت سر به بالین می گذارید ؟ به گمانم تداوم زندگی‎تان با یک قاتل در این سال‎ها نشان می دهد که متاسفانه نخواهید توانست درکی از زندگی ما و فقدان زندگی که نکرده ایم داشته باشید.
اگر ازفاجعه ۱٣۶۷ اگر از خاوران و داغ درد مادران خاوران چیزی نشنیده‎اید .حتما کتاب خاطرات آیت‎الله منتظری را خوانده‎اید؟ یا اخیرا نوار صوتی اورا شنیده‎اید؟ در نوار صوتی آیت‎الله منتظری خطاب به هیئت مرگ: حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی، از جمله همسرتان، ابراهیم رئیسی می گوید:
"بزرگ‌ترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و در تاریخ ما را محکوم می‌کند، به دست شما انجام شده و [نام] شما را در آینده جزو جنایت‌کاران در تاریخ می‌نویسند."
دهها زن و دختر جوان را در تابستان ۶۷ تنها به جرم نخواندن نماز روزانه پنج بار شکنجه کردند به عنوان یک زندانی شکنجه شده در سال ۱۳۶۷، شهادت می دهم که در دادگاه شکنجه نماز برای من و سهیلا درویش کهن ، همسرتان یکی از ان پنج نفری بودند که در محاکمه ما شرکت داشتند. شکنجه‎گر، حلوایی و و هیئت مرگ: حسینعلی نیری مرتضی اشراقی مصطفی پورمحمدی و همسرتان، ابراهیم رئیسی به عنوان یک بازمانده از آن فاجعه ، به عنوان یک فرد که در دادگاهی چند دقیقه‎ای محاکمه شدم به جرم نخواندن نماز روزها و ساعتها شکنجه شدم و امروز پس گذشت سال ها، هنوز صدای آذان و نوحه اهنگران تنم را به رعشه می اندارد یعنی هنوزپس از گذشت سی سال، اثرات شکنجه باقی مانده است و شهادت می دهم سهیلا در اثر شکنجه نماز جانش را از دست داد. از شما می پرسم ، چه احساسی خواهید داشت وقتی خانواده سهیلا درویش کهن دختر بیست و هفت ساله جوان، از شما بپرسد .چرا دختر ما هیچگاه به خانه بازنگشت؟ چرا سهیلا ی جوان بی هیچ گناهی کشته شد ؟. همسر قاتل شما که حکم شکنجه برای من و ده ها زن دیگرصادر کرده است ، چگونه به خود اجازه می دهد که بگوید که می خواهد رییس جمهور همه ما باشد ؟ 
شوهر شما امروز در حالیکه دم از مقابله با فساد می زند که خود او از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۵در بالاترین سطوح قوه قضائیه بوده است و هیچ اقدامی در مقابله با فساد انجام نداده است. در سال ۱۳۸۸ در زمان فجایای کهریزک شوهر شما در حالیکه معاون اول قوه قضاییه بود، سکوت کرد . آقای رییسی حتی در زمان اختلاس چهارده هزار میالیاردی بابک زنجانی، بازهم معاون اول قوه قضاییه بودو هیچ اقدامی انجامم نداده است، امروز دیگر نمی توانید بگویید همسرم تنها یک کارگزار یایک مجری ساده بوده است زمانی که به ارتکاب آن فاجعه و به قول آیتالله منتظری "ان جنایت بشری" افتخار هم می کند. مردم ایران فراموش نمی کنند انها به خاطر خواهند داشت که ابراهیم رییسی نه تنها حکم قتل ها را صادر کرد بلکه تا امروز بعد از گذشت سی سال از آن فاجعه ، نه تنها پشیمان نشده بلکه از همه آن قتل ها دفاع هم می کند

خانم جمیله ، به همسرتان ابراهیم رییسی بگویید به عنوان قاتل هزارها جوان نمی‎تواند رییس جمهور همه مردم ایران بشود او باید بهراسد از روزی که فرزندان و نوادگان این سرزمین بپرسند شما با فرزندان این مرز و بوم چه کرده اید؟
اردیبهشت ۱۳۹۶
عفت ماهباز- لندن
پانویس
آخرين ملاقات من و همسرم روز ۷ تير ماه ۶۷ بود .هر دو می دانستيم آخرين ديدار است. آخرين ديدار بود. در آن روز شاپور با لبخند اما با چشمانی که پرده اشک آن را پوشانده بود گفت :"وقتی دارم ميرم به يادت ترانه گل مريم رو می خونم؛ بجاش می گم عفت".
بيست و دو سال پيش ۵ مرداد ۱۳۶۷. يازده شب بود. ساعت سکوت اجباری زندانيان. در راهروی بند عمومی در آموزشگاه اوين بوديم .برخی آماده خواب در رختخواب شان .من در راهروی بند مشغول خواندن روزنامه بودم صدای شعار پاسداران با مارشی غريب سکوت شب را دريد. بنديان هريک در جايشان نيم خيز شدند. پريده رنگ به ديوار تکيه دادم. تک تيرها و سپس رگبار. پايان زندگی همسرم عليرضا اسکندری (شاپور) و صدها تن ديگر در آن شب."کتاب خاطرات فراموشم مکن "
ابراهیم رئیسی جانشین دادستان تهران، عضو تأثیرگذار هیأت مرگ در زندانهای اوین و گوهردشت و مسئول اعدام دهها هزار زندانی سیاسی است. وی رئیس دادگاه انقلاب تهران برای گروه‌های سیاسی بود.. ابراهیم رئیسی از اوایل دهه‌60 جانشین دادستان تهران بوده و در جریان قتل‌عام‌1367 با همین منصب عضو ثابت هیأت مرگ بوده است.
آیت الله منتظری در خاطرات خود از ابرهیم رئیسی به‌عنوان یکی از اعضاء هیأت مرگ یاد کرده و می‌گوید: ”اول محرم شد، من آقای نیری که قاضی شرع اوین و آقای اشراقی که دادستان بود و آقای رئیسی معاون دادستان و آقای پورمحمدی که نماینده وزارت اطلاعات بود را خواستم و گفتم الآن محرم است حداقل در محرم از اعدامها دست نگه‌دارید
جمیله علم‌الهدی، دكترا, فلسفه تعليم و تربيت, دانشگاه تربيت مدرس, ايران دختر امام جمعه مشهد و استادیار دانشگاه شهید بهشتی و رییس "کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی" است. همسر ابراهیم رییسی (متولی آستان قدس رضوی و کاندیدای ریاست جمهوری اسلامی)
برگرفته از عصر نو
www.asre-nou.net
ششم ماه می 2017 

هیچ نظری موجود نیست: