This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

چهارشنبه، اسفند ۱۷، ۱۴۰۱

آریا فانی: بررسی صدای زنان در ادبیات فارسی اسفند ۱۷, ۱۴۰۱


کاری از همایون فاتح

"بررسی صدای زنان در ادبیات فارسی"، نام مقاله ‎ای است که دکتر آریا فانی، در رابطه با شعر چهار اپیزودی “چهار رویش”، اثر پرتو نوری علا نوشته و در نشریۀ ادبی "بانگ" منتشر شده است.

بازنگری یک نقد

"یکی از ویژگی‌های بارز نقد ادبی و فرهنگ‌شناسی–همانند سایر حوزه‌های علمی– پویاییِ دائم آن است. هفت سال پیش در نشریه «پیک» نقد کوتاهی بر شعر «چهار رویش» خانم پرتو نوری علا نوشتم. هفت سال در حیات یک نقد ادبی زمانی است بس طولانی. شکی نیست که در همان زمان هم نوشته من از رهگذرهایی از چشم‌اندازی بسته به این شعر پرداخته بود. به هر حال از شاعر «چهار رویش» بسیار سپاسگزارم که فرصت بازخوانی این نقد را به من داد."

"[...]علیرغم همه سرکوب‌ها، صدای زنان شانس ظهور داشته است. پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، سیمین دانشور، و سیمین بهبهانی همگی سکوت زمانه خود را شکسته‌اند و بر برخی از محدودیت‌های فرهنگی که هویت زن را پوشانده بود، فائق آمدهاند. شعرِ چهار اپیزودی «چهار رُویشِ» ۲ پرتو نوری علا، به خوبی در میان این صداهای سرکش زنانه، جای می‌گیرد. نوری علا، از زنان، و از تمام مراحل زندگی خود، صریح حرف می‌زند، و چشم‌اندازهای تازۀ خود را بر صدا و تن زنان می‌گستراند. روایت او از حس زنانگی، دیگر نه ساکت است و نه منفعل، و نه درحجاب. نوری علا با شکستن بسیاری از محرمات فرهنگی، هرچه بیشتر استقلال و حس شخصی خود را از طریق شعر عرضه می‌کند."


مطلب را در نشریۀ ادبی بانگ در لینک زیر بخوانید.

آریا فانی: بررسی صدای زنان در ادبیات فارسی - نشریه ادبی بانگ (baangnews.net)






۲ نظر:

سودابه شکاری گفت...

ممنون خانم نوری علا عزیز، شما یکی از پیشروان زنان ادیب ایران هستید. مقالۀ آقای فانی بسیار عالی، خواندنی و آموزنده بود. دستشان درد نکند.

Partow, Literature, Art and Culture گفت...

ممنون از شما سودابه خانم عزیز، از طرف آقای فانی و خودم.