This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

شنبه، آذر ۱۳، ۱۳۹۵

نیروهای امنیتی مانع برگزاری مراسم یادبود مختاری و پوینده شدند

قرار بود به دعوت کانون نویسندگان ایران مراسمی در سالگرد قتل آقایان مختاری و پوینده در محل دفن آنها، امامزاده طاهر در کرج برگزار شود

نیروهای امنیتی و انتظامی از برگزاری مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده جلوگیری کردند. محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از روشنفکرانی بودند که در دهه ٧٠ خورشیدی به دست نیروهای امنیتی وقت به قتل رسیدند.

قرار بود به دعوت کانون نویسندگان ایران مراسمی در سالگرد قتل آقایان مختاری و پوینده در محل دفن آنها، امامزاده طاهر در کرج برگزار شود.

شاهدان عینی می‌گویند نیروهای امنیتی مانع از تجمع افرادی شدند که برای شرکت در این مراسم به امامزاده طاهر رفته بودند.

به گفته زویا زرافشان دختر ناصر زرافشان، نیروهای امنیتی پدر و برادرش مزدک را در گورستان امامزاده طاهر دستگیر کردند.

ناصر زرافشان، وکیل خانواده‌های مختاری و پوینده، چند ساعت پس از بازداشت آزاد شد، اما گفته می‌شود برخی دیگر از اعضای کانون نویسندگان هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی هنگام بازداشت مزدک زرافشان را کتک زدند و در نهایت ناصر زرافشان هم که برای کمک به فرزندش جلو رفته بوده به همراه پسرش، دستگیر شد.

در پاییز ۱۳۷۷ دست کم چهار نفر از مخالفان حکومت و روشنفکران ایرانی به قتل رسیدند. این مساله حساسیت‌ عمومی زیادی را برانگیخت و این قتل‌ها به “قتل‌های زنجیره‌ای” معروف شدند.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، کمیته‌ای برای تحقیق درباره عاملان قتل‌ها تشکیل داد و زمستان همان سال وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد عده‌ای از “کارمندان کج‌اندیش و خودسر” این وزارتخانه مسئول قتل‌ها بوده‌اند.

کمی بعدتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در یک سخنرانی گفت که فروهرها چهره‌های سیاسی موثری نبوده‌اند و محمد مختاری و محمدجعفر پوینده نیز نویسندگانی شناخته‌شده نبودند که جمهوری اسلامی بخواهد برخوردی با آنها بکند.

محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از چهره‌های کلیدی بودند که برای احیای فعالیت‌های کانون نویسندگان ایران فعالیت می‌کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت قتل‌ها با سناریویی خارجی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی انجام گرفتند.

پرونده قتل‌های زنجیره‌ای با خودکشی سعید امامی، از مقام‌های ارشد وزارت اطلاعات و متهم اصلی پرونده، و حکم حبس برای چند نفر از ماموران امنیتی مختومه شد.

شعرخوانی زنده یاد محمد مختاری



۱ نظر:

ناشناس گفت...

https://www.youtube.com/watch?v=mQY_I984Kic