This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

شنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۹۶

میهن بهرامی، نویسنده و نقاش ارزنده معاصر، چشم از جهان فروبست.

میهن بهرامی ۱۳۹۶-۱۳۲۶، نویسنده، پژوهشگر، نمایشنامه‌نویس، نقاش و روان‌شناس ایرانی، در یکشنبه، سوم اردیبهشت، به دلیل سرطان ریه درگذشت.

میهن بهرامی فوق لیسانس جامعه شناسی و فلسفه را از دانشگاه تهران گرفت و سپس دکترای خود را در رشته فلسفه و روانشناسی از دانشگاه UCLA دریافت کرد.
میهن بهرامی از سیزده سالگی زیر نظر استاد جعفر پتگر به نقاشی پرداخت و رونوشت‌های گویا و عمیقی  از آثار هنرمندان بزرگ کلاسیک پدیدآورد. توجه و علاقهٔ خاص او به نقاشی گل و منظره باعث شد سبکی نو - کلاسیک با ویژگی‌های نگاه خاص خود پدیدآورد که بعدها در لندن مورد تحسین کارشناسان هنر قرار گرفت.
از میهن بهرامی مجموعه داستان‎های کوتاه با مایه‌های خاطره‌ای و نوستالژیک چاپ شده است: "زنبق ناچین"۱۳۴۱، "حیوان" ۱۳۶۴ و "هفت شاخهٔ سرخ" ۱۳۷۹. حسن عابدینی شاعر و نویسنده در بارۀ میهن بهرامی می گوید: "او از دوران کودکی نوشته یا به جلوه‌های رقت‌انگیز وقایعی می‌پردازد که در زندگی خانواده‌های مرفه و سنتی تهران قدیم روی می‌دهد. قهرمانان اغلب داستان‌های بهرامی زنانی‌اند که در قید و بند سلسله‌مراتب اجتماعی و سنت‌های دست‌وپاگیر گرفتار شده‌اند." داستان بلند حاج بارک‎الله، یکی از زیباترین و استثنائی‎ترین داستانهای ایرانی است.
میهن بهرامی چند کتاب برای کودکان نوشت و نقدهای ادبی و سینمایی‌اش در مجلات چاپ شد. چند فیلمنامه و آثاری در مورد بهداشت روانی، کارنامهٔ نوشتاری او را بیشتر کرد. زنده یاد میهن بهرامی در تشکیل صنف نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر نقش به سزایی داشت.
پیکر میهن بهرامی به قطعه هنرمندان بهشت زهرا منتقل شد.
هنرپیشه و کارگردان سینما، محمد متوسلانی، همسر خانم بهرامی در مصاحبه های مطبوعاتی خود در رابطه با درگذشت این نویسنده هنرمند گفته است: "ایشان در تابستان سال گذشته به صورت ناگهانی متوجه سرطان ریه شدند. همان زمان پزشکان گفتند عارضه قلبی هم دارد. مدتی در بیمارستان بستری بود و بعد به منزل آمد. اسفندماه نیز دچار شکستگی پا شد وقتی او را به بیمارستان انتقال دادیم، پزشکان پس از نمونه‌برداری از ریه به ما گفتند تمام ریه او را لکه‌های سیاه فراگرفته است. آن‌ها صلاح ندیدند که در این وضعیت عمل شود؛ بنابراین او را به خانه منتقل کردیم تا این‌که دو سه روز پیش حالش وخیم شد. او را به بیمارستان دی منتقل کردیم، اما متاسفانه بعدازظهر امروز (یکشنبه، سوم اردیبهشت) ساعت ۱۶ از دنیا رفت."

درگذشت دوست عزیز و گرامی‎ام خانم میهن بهرامی را به همسر مهربان ایشان آقای محمد متوسلانی، دختر برومندشان ناتالی و همه علاقمندان آثار این هنرمند تسلیت می‎گویم.
پرتو نوری‎علا

هیچ نظری موجود نیست: