This site is dedicated to the creations of Independent Iranian Artists

یکشنبه، دی ۲۴، ۱۳۹۶

برج‌ سازی به جای حفظ خانه نیما یوشیج؛ پدر شعر معاصر ایران

خانه نیما یوشیج (علی اسفندیاری)، پدر شعر نو فارسی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبی معاصر در دزاشیب تهران (منطقه یک تهران) از فهرست میراث فرهنگی خارج شده است. خانه‌باغ او به قیمت ۲۰ میلیارد تومان برای فروش ارزش‌گذاری شده است تا به جای آن خانه برج بسازند
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داده است که دیوان عدالت اداری ۱۵ آبان ۹۶ با تکیه بر احکام شرع و بدون توجه به ملاحظات سازمان میراث فرهنگی، خانه علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج، بنیانگذار شعر نو ایران را از فهرست آثار ملی خارج کرد.

به گزارش روزنامه «اعتماد»، حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران شنبه ۲۳ دی‌ماه در واکنش به خروج خانه نیما از فهرست آثار ملی به آنجا سرکشی کرده است.
او وعده داده که با همکاری شهرداری قرار شده است «فعل و انفعالات ساختمانی در اینجا صورت نگیرد
او همچنین از جلسه‌ای با حضور نماینده مالکان و مسئولان شهرداری منطقه خبر داد که به گفته او قول پابرجاماندن این بنا داده شده است.

او ابراز امیدواری کرد که شهرداری مالکیت این بنا را برعهده بگیرد و با انتقاد از سازمان میراث فرهنگی توضیح داد که «در طی ۱۶ سالی که این بنا در اختیار سازمان میراث فرهنگی بوده (۱۳۸۹-۱۳۹۶) هیچ اقدامی در جهت نگهداری این بنا نشده و همچنین میراث در خروج این اثر از فهرست آثار ملی کوتاهی کرده و دفاعیات خوبی نداشته است
او از سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) خواست در این زمینه یاری برسانند.

همزمان شبکه دو صدا وسیمای ایران در گزارشی اعلام کرد که این خانه به قیمت ۲۰ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شده و به فروش رسیده است و می‌خواهند به جای آن برج بسازند.

هیچ نظری موجود نیست: